شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات
از کجا معلوم امروز شنبه است؟...
 

پنجشنبه 19 اردیبهشت 1392
ن : فؤاد سیاهکالی نظرات

تئوری توطئه؛ مقایسه ای بین دو رمان

کلمات کلیدی : اومبرتو اکو , آونگ فوکو , دن براون , نماد گمشده , فراماسونری ,


به کسانی که به تئوری توطئه معتقدند، یا کسانی که توهم توطئه را تمسخر می کنند، دو رمان را توصیه می کنم، که چه بسا قبل از این آن ها را خوانده باشند. یکی کتاب «آونگ فوکو» اثر «اومبرتو اکو» و دیگری «نماد گمشده» اثر «دن براون». به هر دو کتاب، امتیاز 2 از 5 داده ام، بنا بر این و با توجه به قیمت قابل توجه کتاب ها (اولی 22 هزار تومان و دومی 15 هزار تومان) توصیه می کنم که کتاب ها را امانت بگیرید. (خودم حاضرم امانت بدهم!)

محور هر دو کتاب مسائل مربوط به فراماسونری است، اما بد نیست مقایسه ای بینشان بکنیم.

 

اومبرتو اکو، خودش استاد فلسفه و نماد شناسی است در حالی که دن براون، حد اکثر، شخصیت اول رمانش (رابرت لنگدان) استاد نماد شناسی است. بنابراین به راحتی می توان حدس زد که رمان اکو، از لحاظ اطلاعات متنوع و عجیب و غریب و دسته اول، برتری غیر قابل انکاری بر کتاب براون دارد که به جرئت می توانم بگویم بیشتر اطلاعاتش را قبلاً هم شنیده و یا خوانده اید. اکو، فقط به فراماسونری اکتفا نمی کند. بلکه به قباله و پروتکل های صهیونیستی و ایلومیناتی و شیطان پرستی و دادگاه های تفتیش عقاید و حشاشین اسماعیلی و هر چه که فکرش را بکنید، ناخنکی می زند.



از طرفی اومبرتو اکو، به رغم ادعای خودش، کتاب عامه پسند نمی نویسد. یعنی نباید در رمانش انتظار واقعه ی هیجان انگیز یا اشک آلود یا هر گونه واقعه ی محرک داستان داشته باشید. به خلاف دن براون که نویسنده ای عامه پسند است و داستان هایش در ژانر جنایی-معمایی است. داستان هایی که پیوسته می خواهند شما را درگیر معماها کنند و در نهایت، با جوابی غیر منتظره، غافلگیرتان کنند.

 

در نهایت، دیدگاه دو کتاب آشکارا با هم تضاد دارد. آونگ فوکو، نقیضه ایست بر تئوری توطئه و می خواهد این عقیده را تمسخر کند که هر چیزی به هر چیزی ربط دارد. در حالی که نماد گمشده، توطئه را تمام و کمال می پذیرد، هر چند این توطئه را چیزی مثبت تلقی می کند و به نفع بشریت.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
عاطفه دوشنبه 10 فروردین 1394 11:54 ب.ظ
تازه اگه کتابی بخوام بخونم باید سریع تموم کنم وگرنه هیچ وقت تموم نمیشه ازش زده میشم
عاطفه دوشنبه 10 فروردین 1394 11:53 ب.ظ
اون که بله اما من سه تا کتابه روانشناسیه 3ساله گرفتم یکیش روخوندم ولی به کتاب علاقه دارم اما تواین موردخراب کردم مثلا همین کتاب سمفونی مردگان روطی 3الی4روز بااینکه درس داشتم خوندم
عاطفه دوشنبه 10 فروردین 1394 05:46 ب.ظ
چطورمیتونید این همه کتاب بخونید بدون کمبود وقت؟ممنون میشماگه بگید که منم بتونم این کارروانجام بدم
فؤاد سیاهکالی پاسخ داد:
خب همه ش رو یه جا نمی خونم. شاید در طی سه ماه مثلاً، یه کتاب بخونم. هر روز ده صفحه، یا حتا کمتر. بعضی از کتاب ها، وقتی شروعشون میکنید، خودشون آدم رو جذب میکنن و آدم از همه ی کارهاش میزنه و میشینه پای کتاب. اونوقت شاید روزی هفتاد صفحه، صد صفحه میخونه.
پنجشنبه 19 اردیبهشت 1392 09:34 ب.ظ
من تا حالا درباره ی فراماسونری یا نظریه توطئه یا نلا در این زمینه کتابی نخونم بجز ژوزف بالسامو که فک نمیکنم کمک زیادی باشه... این کتابا واسه شروع خوبن ؟
فؤاد سیاهکالی پاسخ داد:
اگه برای کسب اطلاعات می خواید، فکر نکنم انتخاب خوبی باشن. بهتره یه کتاب غیر داستانی بخونید و در موردشون اطلاعات کسب کنید. چون این ها قبل از هر چیز، داستانن و از اطلاعات به عنوان ابزار داستانی استفاده کرده ن و بعضی وقت ها هم در اطلاعات دخل و تصرف کرده ن. (مخصوصا آونگ فوکو)
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.