شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات
از کجا معلوم امروز شنبه است؟...
 

پنجشنبه 26 فروردین 1395
ن : فؤاد سیاهکالی نظرات

تأملاتی بر روی پل عابر پیاده

کلمات کلیدی : ما للهند , ابوریحان بیرونی , هند , شوپنهاور , تصوف ,


من در نوجوانى و آغاز جوانى زیاد در بند این بودم كه هدف من چیست؟ مضطرّانه مى پرسیدم كه باید در این مدت كوتاه چه كنم؟ گاهى خودم را ارزشمندترین آفریده ى كائنات مى دیدم، خلق شده براى هدفى نامتناهى، زمانى خودم را بى مقدارترین موجود جهان مى یافتم، محصول تصادف محض.
دیروز وقتى روى پل عابر پیاده ایستاده بودم و به خیابان باران خورده و تابلوى بى مانند ابرهاى آبى و سفید و كبود و طلایى نگاه مى كردم، ناگهان به یاد باور هندى ها افتادم كه "ابوریحان بیرونى" در "تحقیق ما لِلهِند" بازگو كرده؛ این كه آدمى زاده نشده تا در جهان كارى كند، تا تغییرى ایجاد كند، تا هدفى را دنبال كند، آدمى زاده شده تا صرفاً جهان را مشاهده كند. گویى آفریننده، همچون همه ى هنرمندان، دوست داشته اثرش دیده و تحسین شود، و بدین سبب موجودى داراى ادراك آفریده، تنها براى آن كه ادراك كند. این تابلوى بزرگ را ببیند، بى آن كه حق دست بردن در آن را داشته باشد. در سكوت و بى عملى، فقط تماشا كند.

و حدس بزنید چه شد؟ آرامشى توصیف ناپذیر درونم را پر كرد. تمام اضطراب ها و اضطرارها شسته شد، تمام اِصر و اَغلال مسئولیت ها برداشته شد: نه به هدفم، به بى هدفى ام پى بردم.


چهارشنبه 18 فروردین 1395
ن : فؤاد سیاهکالی نظرات

در باب عشق

کلمات کلیدی : آرتور شوپنهاور , عشق , اراده , تسلی بخشی های فلسفه , آلن دوباتن ,


شوپنهاور می گوید تمام جهانی که می بینیم، و نیز خودمان، تنها "نمود" و "ظاهر" هستیم، و "بود" و "باطن" جهان امر واحدی است: اراده. اراده مقاصد کلانی را دنبال می کند که شاید به خودی خود برای ما ارزشی نداشته باشند، و برای آن که از وصول به اهدافش اطمینان حاصل شود، ما را می فریبد.

یکی از مظاهر این فریفتن عشق است. اراده برای آن که غرض کلان خود را، یعنی تولید مثل و بقای نوع را، تأدیه کند، عقل را می فریبد و دچار عشق می کند.

شوپنهاور می گوید اگر اراده با فریبکاری خود مداخله نکند، هیچ کس به صرف تعقّل حاضر نیست زیر بار قبول رنج ها و مسئولیت های تولید مثل برود، تا مصلحتی همگانی یعنی بقای نوع انسانی را محقق سازد.

بر اساس نظریه ی بالا، شوپنهاور می گوید که ما در حقیقت عاشق کسانی می شویم که بتوانند نقیصه های ما را جبران کنند تا برآیند نقاط ضعف و قوت دو عاشق، کودکی متعادل تر باشد. مثلاً مردان بلند قد ناخودآگاه عاشق زنان کوتاه قد می شوند تا کودکانی متوسط القامه داشته باشند.
در نتیجه، ما ناخودآگاه عاشق کسانی می شویم که فرزندان مناسب تری از آن ها حاصل شود، نه کسانی که ما را خوشبخت سازند. یعنی عشق و خوشبختی، هیچ گونه ارتباطی با هم ندارند و اراده با فریبکاری خود، این دو را مرتبط نشان می دهد. این است که ازدواج های ناشی از عشق کمتر به خوشبختی می انجامد.



چهارشنبه 11 فروردین 1395
ن : فؤاد سیاهکالی نظرات

یک گزارش عادی، از یک کارگروه عادی

کلمات کلیدی : کتب درسی , حافظ , نقیضه , طنز , سعدی , مولوی ,


کارگروه ادبیات فارسی دفتر برنامه ریزی و تألیف کتاب های درسی اعلام کرد در راستای معرفی میراث گرانقدر ادب فارسی به دانش آموزان دوره ی ابتدایی تحصیلی، جلسه ی نخست این کارگروه با قرائت مرامنامه و برخی تصمیم گیری ها در راستای ساده سازی متون کهن فارسی برای نوآموزان عصر دوشنبه برگزار شد. 
بنا به گزارش کارگروه ادبیات فارسی دفتر برنامه ریزی و تألیف کتاب های درسی، در جلسه ی نخست مورخه ی دوشنبه نهم فروردین، پروسه ی ساده سازی برخی اشعار فارسی در دستور کار قرار گرفت.

از مصرع آغازین غزل حافظ:
اگر شراب خوری جرعه ای فشان بر خاک
به زبان ساده، به این شکل در آمد:
اگر شراب می خوری، یه کم بریز روی زمین

البته به خاطر نامناسب بودن لفظ «شراب» این کلمه به «آب» مبدّل شد:
اگر که آب می خوری، یه کم بریز روی زمین
مشاهده شد که این میراث غنی ادب فارسی، بدآموزی دارد، در نتیجه با کمی تغییر سروده شد:
اگر که آب می خوری، اونو نریز روی زمین

بدین ترتیب، دو بیت ابتدایی این غزل:
اگر شراب خوری جرعه ای فشان بر خاک
از آن گناه که نفعی رسد به غیر چه باک؟
برو به هر چه که داری بخور دریغ مخور
که بی دریغ زند روزگار تیغ هلاک

به این صورت در آمد:
اگر که آب می خوری، اونو نریز روی زمین
نیست توی کارای بَدت نفعی برای سایرین
برو و هر چی که داری نخور – که دل درد می گیری
یه پندی از من بشنو: کمتر بخور، نمی میری!

به همین ترتیب، غمنامه ی رستم و سهراب این گونه ساده شد:
یه توپ دارم قلقلیه
سرخ و سفید و آبیه، الخ.
و منظومه ی لیلی و مجنون نظامی گنجوی، در چند بیت خلاصه شد:
اتل متل دریاچه اردک داره
غاز داره، ماهی داره، لک لک داره

بنا به تصویب این کارگروه، جلسه ی آتی به ساده سازی منطق الطیر عطار، مثنوی مولوی و بوستان سعدی اختصاص خواهد داشت. پایان گزارش.


چهارشنبه 4 فروردین 1395
ن : فؤاد سیاهکالی نظرات

آغاز سال با جملات آغازین

کلمات کلیدی : رنه دکارت , ژان ژاک روسو , کارل مارکس , آرتور شوپنهاور , آلبر کامو , صادق هدایت ,


قبل نوشت:
چندى قبل، مجموعه اى از جملات آغازین كتاب ها روى اینترنت دست به دست شد، كه هر چند بعضاً جملات خوبى بین شان بود، همه ى جملات به آن خوبى نبودند، و مشكل دیگر آن كه فقط جملات آغازین داستان ها جمع آورى شده بود.
این فهرستى است از پانزده جمله ى آغازین درخشان دیگر، كه بیشتر از آثار غیرداستانى گزینش شده اند:

١.
هر ستایشى، [در حقیقت] ستایش خداوند است.
قرآن

٢.
در آغاز كلمه بود، و كلمه نزد خدا بود، و كلمه خدا بود.
انجیل یوحنا

٣.
میان مردمان، عقل بهتر از هر چیزى تقسیم شده، زیرا همه فكر مى كنند به اندازه ى كافى از آن بهره مندند.
گفتار در روش راهبرد عقل، رنه دکارت

٤.
انسان آزاد متولد شده، ولى همه جا در زنجیر است.
قرارداد اجتماعی، ژان ژاک روسو

٥.
شبحى هراس انگیز بر سراسر اروپا سایه افكنده است.
مانیفست، کارل مارکس

٦.
جهان تصوّر من است.
جهان همچون اراده و تصوّر، آرتور شوپنهاور

٧.
تنها یك مسئله ى اساسى فلسفى وجود دارد، و آن هم خودكشى است.
افسانه ى سیزیف، آلبر کامو

٨.
خداوند همه چیز را خوب آفریده؛ انسان است كه با دخالت خود آن ها را فاسد مى كند.
امیل، ژان ژاک روسو

٩.
طریقت سامورایی بر مرگ استوار است؛ آن گاه که باید میان مرگ و زندگی یکی را انتخاب کنی، بی درنگ مرگ را برگزین.
هاگاکوره: کتاب سامورایی، یاماموتو چونه تومو

١٠.
در زندگى زخم هایى هست كه مثل خوره روح را آهسته و در انزوا مى خورد و مى تراشد.
بوف كور، صادق هدایت

١١.
در نیمه راه سفر زندگى، خود را در بیشه اى ظلمانى یافتم، چرا كه راه راست را گم كرده بودم.
کمدی الهی، دانته


١٢.
مرگان كه سر از بالین برداشت، سلوچ نبود.
جاى خالى سلوچ، محمود دولت آبادى


١٣.
پشت سر هر فرد زنده، سى روح ایستاده است؛ چرا كه این نسبت تعداد مردگان به زندگان است.
آرتور سى كلارك، ٢٠٠١: یک ادیسه ى فضایى

١٤.
اگر مى خواهید این ها را بخوانید، خودتان را به زحمت نیندازید.
خفگی، چاک پالانیک

١٥.
من مردى بیمارم. من مردى كینه توزم. من مردى ناخوشایندم. فكر كنم مشكلم از صفراست.
یادداشت هاى زیرزمینى، فئودور داستایوسکی