شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات
از کجا معلوم امروز شنبه است؟...
 

چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392
ن : فؤاد سیاهکالی نظرات

داستانک: تبعیدی ها

کلمات کلیدی : داستانک , مینی مال , تبعید ,


بیل را در خاک سخت فرو می­کنم و عرقم را خشک می­کنم. تمام تنم خیس عرق است و لبانم خشکی زده. دستم را سایبان می­کنم و به اطراف می­نگرم. شبح مردی نزدیک می­شود.

 دو پسرم آن سو مشغول کارند. یکی با پتک سنگ­های درشت را خرد می­کند و دیگری با کلنگ بیرون می­کشدشان. مادرشان خرده سنگ­ها را می­برد و دورتر می­اندازد.

مرد به من می­رسد. خوش لباس است. می­گوید: «تبعیدیا شمایید؟»

می­گویم: «ها. چه کار داری؟»

می­گوید: «ارباب بخشیدتون. گفته برگردید آبادی.»

به دو پسرم و مادرشان نگاه می­کنم که دست از کار کشیده­اند و به این سو نگاه می­کنند.

چهارده سال قبل، به خاطر گناهی با خانواده­ام تبعید شدیم به این کویر. 

چهارده سال، از دل شن و خاک داغ، سنگ بیرون کشیدیم.

چهارده سال، از دل شن و خاک داغ، سیب­زمینی بیرون کشیدیم. 

چهارده سال، از دل شن و خاک داغ، آب بیرون کشیدیم. 

و حالا، بخشیده شدیم.

بیل را از دل خاک بیرون می­کشم و با تیغه­اش به گردن مرد می­زنم. خون فوّاره می­کند.



پنجشنبه 19 اردیبهشت 1392
ن : فؤاد سیاهکالی نظرات

تئوری توطئه؛ مقایسه ای بین دو رمان

کلمات کلیدی : اومبرتو اکو , آونگ فوکو , دن براون , نماد گمشده , فراماسونری ,


به کسانی که به تئوری توطئه معتقدند، یا کسانی که توهم توطئه را تمسخر می کنند، دو رمان را توصیه می کنم، که چه بسا قبل از این آن ها را خوانده باشند. یکی کتاب «آونگ فوکو» اثر «اومبرتو اکو» و دیگری «نماد گمشده» اثر «دن براون». به هر دو کتاب، امتیاز 2 از 5 داده ام، بنا بر این و با توجه به قیمت قابل توجه کتاب ها (اولی 22 هزار تومان و دومی 15 هزار تومان) توصیه می کنم که کتاب ها را امانت بگیرید. (خودم حاضرم امانت بدهم!)

محور هر دو کتاب مسائل مربوط به فراماسونری است، اما بد نیست مقایسه ای بینشان بکنیم.

 



شنبه 14 اردیبهشت 1392
ن : فؤاد سیاهکالی نظرات

سکه ای با دو روی یک شکل؛ یا تأملی در باب بتمن نولان

کلمات کلیدی : بتمن , جوکر , کریستوفر نولان , دو چهره , آنارشیسم ,


1.

در فیلم های ابرقهرمانی، مرز خوب و بد، کاملاً مشخص است. اصلا بحث فیلم، سر خوب و بد نیست، بلکه سر این است که خوب چطور می خواهد بد را نابود کند.

 اما نولان با شوالیه ی تاریکی، نشان داد که چندان به این مرزبندی پایبند نیست. نمونه ی خیلی خیلی واضحش، صحنه ای از شوالیه ی تاریکی است که در آن بروس وین، هاروی دنت، ریچل داوس و ناتاشا، در رستوران با هم بحث می کنند. بحث، بسیار بسیار مهم است و درونمایه ی فیلم، به صورت آشکار در آن بیان می شود.

 بیایید یک بار دیگر این بحث را بازخوانی کنیم.